Categories :

Tietotekniikan merkitys

Mitä on tietotekniikka?

Tietotekniikka voi olla monia asioita ja kattaa monia elämän puolia. Merriam-Webster määrittelee sen seuraavasti: “Teknologia, joka sisältää tietokonejärjestelmien, ohjelmistojen ja verkkojen kehittämisen, ylläpidon ja käytön tietojen käsittelyä ja jakelua varten.” Tämä määritelmä saa kuitenkin IT:n näyttämään tiukasti hyödylliseltä työkalulta. Itse asiassa IT on todellakin innovaatiota. Kuten Forbesissa todetaan, tietotekniikan todellinen merkitys ja tarkoitus on “tutkia ja kehittää uusia teknologioita kognitiivisessa tieteessä, genetiikassa tai lääketieteessä”, jotta nämä edistysaskeleet löytävät ratkaisuja ongelmiin, joita me kaikki kohtaamme. Se on se innovaatio, joka on mahdollistanut parantamisen niin monilla tieteiden ulkopuolisilla toimialoilla.

Koulutus ja tietotekniikka

Koulutusala on jatkuvan teknologisen innovaation ala. IT:n tarjoamien työkalujen avulla opettajat ja professorit voivat toimittaa tietoa dynaamisemmin kuin koskaan ennen. Ehkä tämän suurin etu on se, että pystymme tavoittamaan enemmän opiskelijoita, erityisesti niitä, joilla ei ole varaa tai omistaa aikaa koulutusohjelmaan tai jotka asuvat liian kaukana kouluista tai korkeakoulujen kampuksilta.

Yksi tapa IT laajentaa koulutuksen ulottuvuutta on verkkokurssit ja koulutusohjelmat, joita opiskelijat voivat suorittaa etänä. Vaikka Phoenixin yliopisto omaksui tämän lähestymistavan jo vuonna 1989, koulua käyvät opiskelijat ja tutkinnon suorittaminen kokonaan verkossa suurimmista yliopistoista on vielä suhteellisen uusi ilmiö.

Kouluttajat tukevat myös IT:n merkitystä ja käyttöä opetussuunnitelmansa toimitustapana. 81 % opettajista sanoo näkevänsä digitaalisten oppimistyökalujen käytön luokkahuoneessa ja verkossa merkittävää arvoa. Lisäksi 57 % heistä uskoo, että tietotekniikka ja digitaalisten oppimistyökalujen käyttö auttavat yksilöimään opetusta ja oppimista ja että nämä digitaaliset oppimisvälineet sitouttavat opiskelijat tehokkaasti.

Tällainen sitoutuminen paranee uudemman tekniikan, laitteiden ja ohjelmistojen kehittyessä. Teknologia on tulossa älykkäämmäksi, mikä mahdollistaa sellaisten oppilaiden, jotka eivät välttämättä pärjää hyvin tai joilla ei ole varaa olla tavallisessa luokkahuoneessa, mukaan lukien, kuten autismikirjon oppilaat.

Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) ovat molemmat yleistymässä ja helpommin saavutettavissa, joten opettajat aikovat sisällyttää nämä tekniikat opetussuunnitelmaansa. Uudet tekniikat, kuten VR ja AR, ovat saaneet myönteistä palautetta opiskelijoilta ja opettajilta, ja opettajat ovat sanoneet oppilaidensa olevan luovampia, tietoa on helpompi säilyttää ja kurssityöt kiinnostavampia.