Epäviralliseen koulutukseen sisältyy aikuisten peruskoulutus, aikuisten lukutaitokoulutus tai kouluvastaavuuden valmistelu.

Epävirallisessa koulutuksessa joku (joka ei ole koulussa) voi oppia lukutaitoa, muita perustaitoja tai työtaitoja.

Kotiopetus, yksilöllinen opetus (kuten ohjelmoitu oppiminen), etäopiskelu ja tietokoneohjattu opetus ovat muita mahdollisuuksia.

Epävirallinen koulutus toteutetaan tietoisesti, tarkoituksella ja järjestelmällisesti. Se olisi järjestettävä homogeeniselle ryhmälle. Epävirallinen koulutus tulisi suunnitella palvelemaan tunnistetun ryhmän tarpeita. Tämä edellyttää joustavuutta opetussuunnitelman ja arviointijärjestelmän suunnittelussa.

Esimerkkejä epävirallisesta koulutuksesta

  • Partiolaiset ja tyttöoppaat kehittävät joitain urheiluohjelmia, kuten uinti kuuluu epäviralliseen koulutukseen.
  • Kunto-ohjelmat.
  • Yhteisöpohjaiset aikuiskoulutuskurssit.
  • Joku organisaatio on kehittänyt ilmaisia ​​aikuiskoulutuskursseja.

Epävirallisen koulutuksen ominaisuudet

  • Epävirallinen koulutus suunnitellaan ja tapahtuu koulujärjestelmän ulkopuolella.
  • Aikataulu ja opintosuunnitelma voivat olla säädettävissä.
  • Toisin kuin teoreettinen muodollinen koulutus, se on käytännön ja ammatillista koulutusta.
  • Epävirallisella koulutuksella ei ole ikärajaa.
  • Palkkiot tai todistukset voivat olla välttämättömiä.
  • Se voi olla kokopäiväinen tai osa-aikainen oppiminen, ja voi ansaita ja oppia yhdessä.
  • Siihen sisältyy ammatillisten taitojen oppiminen.

Epävirallisen koulutuksen edut

  • Harjoiteltu ja ammatillinen koulutus.
  • Luonnollisesti kasvavat mielet, jotka eivät odota järjestelmän muutosta.
  • Lukutaito ja taitotason kasvu, jossa itseoppimista arvostetaan.
  • Iän, opetussuunnitelman ja ajan joustavuus.
  • Avoin koulutusjärjestelmä, jossa sekä julkinen että yksityinen sektori ovat mukana prosessissa.
  • Ei tarvitse suorittaa säännöllisiä tenttejä.
  • Tutkintotodistus, todistukset ja palkinto eivät ole välttämättömiä myönnettäessä.

Epävirallisen koulutuksen haitat

  • Osallistujien osallistuminen on epävakaa.
  • Joskus se on vain ajanhukkaa, koska tenttiä ei tarvitse suorittaa säännöllisesti eikä tutkintoa / tutkintoa myönnetä harjoittelun lopussa.
  • Perustiedot lukemisesta ja kirjoittamisesta ovat ratkaisevan tärkeitä oppimiselle.
  • Ei ammattitaitoisia ja koulutettuja opettajia.
  • Opiskelijat eivät välttämättä nauti täydellisestä luottamuksesta kuten tavalliset opiskelijat nauttivat.
  • Jotkut instituutit tarjoavat väärennetyn sertifikaatin online-kursseilla vain ansaitsemisen vuoksi.